Pumpbacksgatan
Sommarsäsongen 2025 byggs Pumpbacksgatan om, som en del av det större projektet Nybrogatan. Det som ska göras är att en cykelbana ska byggas på hela sträckan från Kastellgatan till Storgatan.

Projektet
Det här kommer att hända på Pumpbacksgatan (se bild ovan):
- En cykelbana byggs på den norra sidan.
- Körbanan minskas och vägen blir enkelriktad. Det blir bara tillåtet att köra österut (uppför). Körbanan får också ny beläggning.
- Parkeringarna på den södra sidan blir kvar som tidigare.
- Trottoaren på den södra sidan blir också kvar, men får ny beläggning.
Etapper
Arebtet sker i etapper med början uppifrån.
Preliminär tidsplan
- Vecka 23-33 – Etapp 1, Kastellgatan - Brunnshusgatan.
- Vecka 29-31 – Paus för semester
- Vecka 32-37 – Etapp 2, Brunnshusgatan - Norra Kyrkogatan
- Vecka 38-42 – Etapp 3, Norra Kyrkogatan - Storgatan
- Vecka 43 – Klart!
- Korsningarna med Kastellgatan och Brunnshusgatan kommer att åtgärdas när det passar under byggtidens gång.
Så här påverkas du under byggtiden
- Vägen stängs periodvis av för genomfart.
- Det blir sämre framkomlighet i perioder.
- Där arbetet pågår läggs körplåtar ut vid behov så att alla fastigheter går att nå.
- Parkeringarna utmed vägen stängs periodvis av.
Kommunens gatuenhet utför arbetet.
Vi hoppas på överseende med att det blir lite stökigt under tiden arbetet pågår.

Klicka på bilden för att se den större.
Etapp 1. Kastellgatan - Brunnshusgatan.

Klicka på bilden för att se den större.
Etapp 2. Brunnshusgatan - Norra Kyrkogatan.

Klicka på bilden för att se den större.
Etapp 3. Norra Kyrkogatan - Storgatan.
Frågor och svar om Pumpbacksgatan
Varför ska Pumpbacksgatan byggas om?
Det är en del i det större projektet att bygga om Nybrogatan. Ett av målen med det projektet är att skapa en säkrare och tryggare miljö för cykeltrafiken och den ska därför ledas bort från Nybrogatan, bland annat via Pumpbacksgatan. Därför ska det nu byggas en cykelbana på den norra sidan av Pumpbacksgatan.
Vad händer med biltrafiken på Pumpbacksgatan?
Biltrafiken blir kvar, men körbanan blir smalare och trafiken blir därför enkelriktad. Det blir bara tillåtet att köra österut (uppför).
Vad händer med parkeringarna längs gatan?
Parkeringarna längs den södra sidan av gatan blir kvar. Under arbetets gång kommer dock vissa parkeringar periodvis att vara avstängda.
Kommer vi att komma in till våra fastigheter/bostäder?
Ja. Arbetet sker i etapper och där vägen grävs av kommer körplåtar att läggas ut så att det alltid går att nå alla fastigheter.
Vad händer med Storgatan mellan Pumpbacksgatan och Nybrogatan?
Den delen ligger senare i det större projektet som ska pågå ända till 2028. Exakt när just Storgatan ska byggas om är inte bestämt, men troligen i det senare spannet av projektet.
Exakt hur den ska bli är heller inte slutgiltigt bestämt. Det vi vet är att cykeltrafiken på ett eller annat sätt kommer att ledas på Storgatan för att knyta ihop cykelleden från Pumpbacksgatan med den som ska byggas på Nybrogatans nedersta del.
I övrigt finns idéer om att göra Storgatan till en så kallad gåfartsgata där alla trafikslag är tillåtna, men på de gåendes villkor. Biltrafiken blir, precis som idag, enkelriktad från Nybrogatan. Idén är också att hela sträckan ska vara en flexibel yta för exempelvis uteserveringar, grönska och sittplatser beroende på årstid och önskemål från företagare längs gatan.
Blir det några parkeringar på den delen av Storgatan?
Nej, idén om en flexibel yta och gåfartsgata ger inte utrymme för några parkeringar.
Betyder det att det blir färre parkeringar i stan?
Det pågår en större parkeringsutredning som ska titta på parkeringsfrågan i ett strategiskt och långsiktigt perspektiv när det gäller både antal och placering av parkeringsplatser.
Kontakt
Vill du ha mer information om projektet, kontakta:
Torbjörn Olovsson, projektledare
070-301 33 47, torbjorn.olovsson@harnosand.se