Vandrings- och cykelled till Högakustenbron
Mellan Härnösand och Högakustenbron finns en järnvägssträcka som lades ned i samband med att den nya Ådalsbanan byggdes. Nu är planen att omvandla stora delar av den gamla banvallen till en vandrings- och cykelled som skulle förbinda Härnösand Central med Höga Kusten-leden. Höga Kusten-leden startar idag vid Hotell Höga Kusten på Hornöberget och går till Örnsköldsvik.
Projektet
Projektet är uppdelat i två etapper. Den första etappen handlar om att skapa bättre möjligheter att pendla till arbetet med cykel mellan Härnösand och Älandsbro.
Andra etappen ska färdigställa hela stråket till ett attraktivt rekreationsstråk för vandring och fritidscykling, för såväl närboende längs sträckan som besökare som vill uppleva Höga Kusten på cykel eller till fots med start i Härnösand.
Leden planeras att starta från Härnösand Central och går först längs vattnet på banvallen till södra delen av Älandsbro. Den föreslås där gå dels på befintliga och nya gång- och cykelvägar.
Från Älandsbro fortsätter leden att följa den gamla banvallen till Utansjö med vissa undantag. Exakt sträcka behöver utredas närmare och kräver även en närmare dialog med Trafikverket och eventuellt även andra intressenter som blir berörda.
Anslutningen till Hornöberget och Höga Kusten-leden behöver utredas närmare i dialog med Trafikverket, Kramfors kommun och andra viktiga intressenter som är berörda.
Området
Den nu nedlagda järnvägssträckan går genom ett varierande landskap med jordbruksmark, lövskogar, barrskogar, industriområden, mindre stugområden och mer sammanhållen bebyggelse. I områdets södra del är marken relativt flack för att sedan blir mer kuperad i områdets nordliga delar.
2024
Förhandling och dialog med Trafikverket och Region Västernorrland fortsätter.
2023
Härnösands kommun och Trafikverket inleder dialog om ett övertagande av banvallen för den första delsträckan, Härnösand - Älandsbro.
2020
En förstudie genomförs av WSP på uppdrag av projektet Landsbygd 2.0 för att ta fram förslag på olika lösningar och alternativ hur hela eller delar av den nedlagda järnvägssträckan kan utformas och användas på bästa sätt om kommunen övertar anläggningen från Trafikverket.
2012
Förbindelsen Härnösand-Veda får en ny sträckning. Banunderhållet på den gamla sträckningen upphör.
1888
En ny järnväg byggs mellan Härnösand och Sollefteå.
Kontakt
För mer information:
Daniel Johannsson
Strateg med ansvar för miljö, hållbarhet och infrastruktur
0611-34 82 89
daniel.johannsson@harnosand.se