Härnösand är hippt!
Maria Åman, producent på Mittrevyn och utsedd till Årets Härnösandsambassadör 2024, satt och pratade med en ung grafisk designer om vad som är hippt. Båda kom fram till att Härnösand är hippt, på så många olika sätt. Varför? Ja, det förklarar Maria i sin krönika här.

Maria Åman blev utsedd till Årets Härnösandsambassadör 2024.
”Härnösand, jag tycker det är hippt”.
Jag satt i ett samtal med en ung grafisk designer från en större stad strax söder om Härnösand och det blev lätt kortslutning i min hjärna. Hippt? Härnösand? Hur då?
”Vad intressant. Berätta mer”.
Hon försökte sätta ord på en magkänsla och landade i att Härnösand är en stad där hon upplever att det händer coola saker i det lilla, inom ramen för hållbarhet, företagande och kultur. Och jag har inte kunnat släppa den tanken sedan den stunden i maj i år.
Vad är det som gör en stad hipp? Hippt är något som är modernt, trendigt eller inne. Som känns i tiden. Exempel kan vara ny teknik, mode med hållbarhetstänk, caféer med veganskt fika samt musik- och kulturupplevelser på alternativa scener.
“Det gror en startup-anda i Härnösand och vi har så många innovativa företag att vara stolta över. Företag som sätter staden på kartan inom ramen för allt som är hippt”
Jag landar i att vi har så mycket hippt att vara stolta över i Härnösand:
Det gror en startup-anda i Härnösand och vi har så många innovativa företag att vara stolta över. Företag som sätter staden på kartan inom ramen för allt som är hippt.
Ta livsmedelsproduktion och foodtech till exempel. Hållbar produktion av fisk, gurka, tomater, örter och grönsaker genom producenter med växtkraft och som ger ringar på vattnet i Sverige och världen.
För att inte tala om tillverkare av gin, choklad och glass som vinner nationella och internationella priser år efter år.
Eller företag inom modeindustrin som tillverkar exklusiva väskor med ett hållbarhetstänk som bidrar till att människors levnadsförhållanden förbättras samt att fattigdom minskar i en mindre bemedlad del av världen. Det är hippt.

Gin, chokladpraliner och läderväskor är några exempel på vad Härnösands innovativa företag har utvecklat.
I mitt resonemang kommer jag vidare till att Härnösand präglas av en kreativ och hållbar livsstil genom en stadskärna med omgivande landsbygd som erbjuder ett stort utbud av lokalproducerat, gårdsbutiker, second-hand, återbruk, hantverk och konst.
Vi ser också byggnader som återbrukas och får nytt liv i form av coworking-communitys med fokus på kreativt entreprenörskap och en mack som förvandlas till restaurangkök och platsen där hundra tusen semlor med kreativa fyllningar tillverkas årligen.
Bra stadsplanering förstärker bilden av att Härnösand har ett fint utbud av unika butiker och trivsamma restauranger i stadskärnan. Tänk bara att vi har en bokhandel med anor från början av 1900-talet och som drivs av en handlare med passion för att hjälpa folk att hitta litteratur som passar just dem.
Hipphetsgraden stiger markant med caféer som inte bara har veganska alternativ, utan bygger sitt varumärke kring det tillsammans med ett starkt hållbarhetstänk. Det har vi i Härnösand!

Härnösands slagverksensemble, Mittrevyn och Norrdans är några av höjdarna i Härnösands kulturliv.
Vi har bryggerier som tillverkar lokal öl och dessutom skapar kulturella mötesplatser. Vi har konstnärer som skapar mötesplatser där konst, musik och kreativitet lever i symbios och som dessutom bidrar till ett hållbart samhälle genom att erbjuda sammanhang där människor får möjlighet att mötas och må bättre genom målande. Hippt på riktigt.
Pratar vi kultur så hör det till saken att nämna att vi har en dansakademi dit dansare från hela världen söker sig, en lokalrevy som är känd i hela landet och som har sex SM-guld i revy, en operaskola som är en en av Sveriges mest välrenommerade samt en slagverksensemble som har kallats Sveriges bästa plantskola för slagverkare.
Härnösand har också en levande jazzscen med en bred repertoar inom jazz och blues och med lokala, nationella och internationella artister. Hippt utan tvekan.
“Härnösand har så mycket av allt det som gör en stad hipp och som attraherar unga människor med hållbara värderingar och en kreativ livsstil”
Jag skulle kunna fortsätta. Det får bli en bok om det hippa Härnösand nästa gång med exempel på hur vi kan bli ännu hippare tillsammans.
Men jag nöjer mig med att för nu landa i att Härnösand har så mycket av allt det som gör en stad hipp och som attraherar unga människor med hållbara värderingar och en kreativ livsstil. Och att vi behöver hjälpas åt att både stärka och sprida den bilden.
Genom mitt uppdrag som producent för Mittrevyn förärades jag den fina utmärkelsen Årets Härnösandsambassadör 2024 för Mittrevyns kommunikation och för att jag ”på ett kreativt och konsekvent sätt kopplar Mittrevyns eget starka varumärke till platsen Härnösand”.
Jag är inte lite stolt måste jag medge. Det känns hippt på riktigt.
Maria Åman, Årets Härnösandsambassadör 2024.